Rolul unui avocat de drept civil in incheierea testamentului
Rolul unui avocat de drept civil in incheierea testamentului
Testamentul este documentul aparut din nevoia de a elimina potentialele conflicte care pot fi generate in contextul decesului unei persoane, privitor la bunurile pe care aceasta le-a strans pe parcursul vietii si la modul in care vor fi impartite dupa disparitia proprietarului. Este recomandat ca oricine sa cunoasca informatii de baza despre acest document juridic irevocabil, iar in acest sens poate fi solicitata consiliere din partea unui avocat drept civil.
Ce este testamentul
Testamentul este un act juridic unilateral, prin intermediul careia o persoana isi exprima dorintele privind impartirea averii sale dupa deces. Dispozitiile din testament pot face referire si la alte aspecte, cum ar fi organizarea funeraliilor, eventuale dezmosteniri, executori testamentari, recunoasterea unui copil sau alte informatii pe care testatorul doreste sa le transmita mostenitorilor.
In linii mari, testamentul prezinta dispozitii referitoare la patrimoniul succesoral si alte dispozitii de natura nepatrimoniala, avand caracter revocabil atata vreme cat testatorul este in viata. Acest document reprezinta o manifestare de vointa a unei persoane, care nu se poate incheia altfel decat personal. Dorintele exprimate prin testament pot fi revocate sau modificate oricand de catre testator.
Revocarea poate fi totala sau partiala. In cazul in care autorul testamentului doreste sa modifice doar anumite clauze din document, poate lua in considerare reintocmirea in totalitate a acestuia, tocmai pentru a se evita confuziile si eventualele neclaritati.
Informatiile si cunostintele despre valoarea testamentului si formele sale pot fi dobandite inclusiv dintr-o carte de drept civil, insa cititorul trebuie sa se asigure ca dispune de o varianta actualizata. Pentru clarificarea unor nelamuriri, cel mai indicat este sa apeleze la consultanta de specialitate.
Formele testamentului
Unul dintre cele mai importante lucruri despre un testament este acela ca trebuie sa fie lasat sub forma scrisa pentru a fi validat. Exista doua forme de testament: olograf sau autentic. Intre cele doua exista diferente considerabile din perspectiva costurilor, sigurantei si confidentialitatii. Pentru a face o alegere corecta, o persoana trebuie sa puna in balanta avantajele si dezavantajele fiecarui tip de document, moment in care poate fi nevoie de sfatul unui avocat cu specializare in drept civil.
Testamentul olograf
Testamentul olograf este cel scris, datat si semnat de catre testator. Neindeplinirea acestor conditii anuleaza valabilitatea documentului, asa cum se mentioneaza inclusiv in Art. 1041 din Codul Civil 2022. Nu este permisa dactilografierea. Avantajul principal al acestei forme de testament este ca poate fi incheiata oriunde si este gratuita, fara a mai fi nevoie ca testatorul sa apeleze la serviciile unui notar.
Desi cheltuielile de redactare sunt reduse sau chiar inexistente, in momentul decesului testatorului este posibil ca mostenitorul sa fie nevoit sa achite unele costuri privind expertiza grafoscopica.
Multe persoane aleg aceasta varianta pentru ca dorintele lor sa ramana absolut secrete, fara a fi dictate in prezenta unui notar si a unor martori, insa nu exista o garantie a confidentialitatii, dat fiind ca testamentul olograf este un document ce poate fi distrus relativ usor. Testamentul olograf se redacteaza in intregime de catre testator, pe orice fel de material si cu orice instrument de scriere, fiind supus unor formalitati mai simple.
Un alt inconvenient legat de testamentul olograf este riscul de falsificare sau de pierdere, in cazul pastrarii sale intr-un loc nesigur, la care au acces si alte persoane. Redactat in absenta unui specialist in drept civil, acesta poate fi catalogat drept inutilizabil, ca urmare a unor exprimari confuze sau a lipsei de cunostinte referitoare la prevederile legale in vigoare la momentul respectiv. De asemenea, este mai usor de atacat in instanta. Pentru eliminarea acestor riscuri si dezavantaje, un numar tot mai mare de persoane aleg testamentul autentic, desi implica plata unei sume catre biroul notarial.
Testamentul autentic
A doua forma pe care o poate avea testamentul si care este considerata a fi cea mai sigura, este cea incheiata la notar. Testamentul autentic este cel autentificat de notarul public, fiind un document in cazul caruia se elimina riscul de folosire a unor mijloace dolosive.
Acesta se intocmeste la biroul notarului, unde testatorul se prezinta cu urmatoarele acte: act de identitate personal, acte de identitate ale martorilor care vor fi prezenti la dictarea dispozitiilor de ultima vointa ale testatorului, copia actului de identitate al legatorului si actul de proprietate al bunurilor lasate drept mostenire, acolo unde este cazul.
Fiind redactat in prezenta unui notar, testamentul nu mai necesita expertiza ulterioara, ceea ce inseamna disparitia costurilor asociate expertizei grafoscopice. Dispozitiile sunt dictate in fata notarului, iar acesta din urma se ocupa de redactare, folosind terminologie specifica. La final, notarul citeste testamentul, iar ulterior, dupa ce testatorul confirma faptul ca actul exprima ultima sa vointa, documentul este pastrat intr-un loc sigur.
Pe langa faptul ca este mai greu de atacat in instanta, testamentul autentic nu prezinta riscul de a fi pierdut sau falsificat. Un exemplar al actului juridic ramane in posesia notarului public, ceea ce inseamna ca dispozitiile de ultima vointa vor fi indeplinite chiar daca testamentul este pierdut de catre testator, situatie in care se poate solicita un duplicat.
Rolul unui avocat de drept civil in redactarea testamentului
Incheierea unui testament olograf sau autentic nu este o sarcina dificila, mai ales daca testatorul este deja la curent cu prevederile referitoare la acest document din Codul civil actualizat 2022.
In cazul testamentului olograf, este suficient sa se respecte conditia scrierii, datarii si semnarii de mana testatorului. Pentru testamentul autentic, testatorul achita o taxa la notar si beneficiaza de siguranta redactarii unui testament clar, simplu de citit si interpretat in cadrul procedurii succesorale notariale.
Cand vine vorba despre drept civil, contracte si litigii, multe persoane nu au cunostinte avansate. Acest lucru este firesc in lipsa studiilor juridice, dar in situatii speciale, precum dorinta de a afla mai multe despre incheierea si valoarea unui testament sau solutionarea unor cereri pe acest subiect, se poate cere sfatul unui avocat.
Redactarea si valabilitatea unui testament nu depind de prezenta unui avocat, insa persoana care intentioneaza sa redacteze acest document are varianta de a solicita serviciile avocatului pentru a se asigura ca testamentul este scris intr-o maniera profesionista, fara loc de interpretare. De asemenea, in acest fel testatorul obtine garantia ca bunurile sale vor fi distribuite corect, in conformitate cu dorintele sale.